Het laatste nieuws | archief

20.03.2003 | Reisverslag

Op 7, 8 en 9 maart werd rond de wateren van het eiland Sint Maarten met 205 boten de Heineken Regatta gevaren. Een jaarlijks zeilevenement dat zichzelf bestempeld als ‘serious fun’. Maar hoe kan dit ook anders onder deze ideale ‘Caribische’ omstandigheden van 30 tot 35 graden en een zeewatertemperatuur van circa 26 graden.
“Met de vierde plaats in de spinnaker 2 klasse zijn we tevreden.Het was de eerste keer dat we op een formule 1 schip van 65 voet zeilden.
De eerste dagen na aankomst op Sint Maarten hebben we getraind.
Niet alleen moesten we dit enorme schip leren kennen, maar er stond ook meer dan 20 knopen wind, wat meteen grote fysieke inspanning vroeg.”
Het kan enigszins vreemd klinken ‘het Dutch Sailing Team uit Eindhoven’, een stad waar geen grote open wateren in de directe omgeving zijn. Tijdens de wintermaanden werd daarom getraind op de Amer bij Drimmelen en op de Noordzee. De overgang naar de trainingen op Sint Maarten was dan ook groot.

Formule 1 schip

In voorgaande jaren werd er in de zogenaamde ‘bareboat’ klasse gezeild op plezierjachten van 40 tot 50 voet. Zeker geen kleine schepen. Maar deze formule 1 racer, een Farr 65 is ontworpen en gebouwd om te wedijveren in de Millennium Round the World Yacht Race. Het dek van de Farr 65 heeft ook een echte racer inrichting, met een grote langgerekte kuip, twee stuurwielen en een ‘coffee grinder’. Volgens ontwerper Bruce Farr een jacht met looks, sex appeal en performance.
Tijdens de trainingsdagen groeide het enthousiasme in het team voor het Formule 1 schip.
De souplesse die het schip toonde bij het overstag gaan en gijpen en de snelheden die behaald werden tijdens het spinakeren gaven een kick waaruit veel energie gehaald kon worden.

Wedstrijd

Energie die men goed kon gebruiken tijdens de wedstrijd.
De eerste dag werd het eiland helemaal gerond. Met ruim 3,5 uur zeilen was dit ook meteen het zwaarste onderdeel. Op de tweede dag werden 2 kortere afstanden gezeild en de derde en laatste dag had 1 korte afstand.
“Het starten was telkens weer spannend! De drukte op de startlijn met die grote schepen, het schreeuwen over en weer en de grote vaart waarmee onze schepen over de startlijn schoten gaven je een ontzettende stoot adrenaline. Tijdens de wedstrijden was iedereen geconcentreerd. Je moest scherp luisteren naar de commando’s van de schipper en de tacticus en alert reageren. Even niet opletten kon niet alleen verlies betekenen, maar ook ons in gevaar brengen bijvoorbeeld door botsingen.

De inzet en concentratie loonde zich met name tijdens het spinakeren. We waren dan duidelijk sneller dan de andere formule 1 boten.
De eerste dag hadden we een close finish die we net verloren. Dat was heel bijzonder gezien de grote afstand die we die dag gevaren hadden.
Dag 2 hadden we pech. Tijdens het wisselen van de genuazeilen kwam er een fikse scheur in het grootste zeil, waardoor we snel de kleine genua moesten hijsen. Daarmee waren we natuurlijk minder snel. Gelukkig hadden we Wessel van der Werf aan boord. Hij heeft een zeilmakerij in Made en kon nog tijdens de wedstrijd het zeil repareren.Tijdens de tweede wedstrijd konden we het weer hijsen.
De laatste dag was onze beste wedstrijd. We kozen voor een eigenwijze koers vlakbij de kust. De andere schepen durfden dit niet aan, omdat ze bang waren dat daar de wind zou wegvallen. Uit ervaring van voorgaande jaren wisten wij echter dat op die plek altijd veel wind is. Het was hard werken. We moesten extra vaak overstag. Maar onderaan de kust kregen we die windvlaag in onze zeilen en schoten we opeens hard vooruit. Daardoor gingen we als eerste over de finishlijn en dat was de beste afsluiting die we hadden kunnen wensen! ”Het was duidelijk een geweldige ervaring voor dit Eindhovense team. En op de vraag of ze volgend jaar weer gaan wordt volmondig ja geantwoord! Als ze tenminste weer op hun sponsors kunnen rekenen. Zonder de hulp en het vertrouwen van de sponsors is het zeilspektakel niet mogelijk. Als dank gaat het Dutch Sailing Team met hun sponsors eind augustus een mini regatta varen op de Noordzee, de Regatta Experience. Hierbij wordt getracht hun sponsors diezelfde kick te laten ervaren!

Het Dutch Sailing Team.com werd dit jaar mogelijk gemaakt door:
de PGA Groep,
Staalbouw Hendriks,
Mouse Craft - interactieve vormgeving,
FPW Reclame Advies en vele vrienden.

Enthousiast geworden voor het zeilen? Het is voor u en uw klanten mogelijk aan de Regatta xperience deel te nemen.
Meer informatie Dutch Sailing Team.com, p.a. FPW, Liesbeth Peters, 040 - 212 99 98